Wskaźniki jest cennym narzędziem podczas czytania. Pomaga oczom nie gubić się po tekście, a w ten sposób uniknąć zjawisku regresji (czytaniu już raz przeczytanego tekstu). Przeprowadzone badania potwierdzają, że użycie wskaźnika pomaga oczom zatrzymać się i przejść do dalszej części tekstu znacznie z większą prędkością niż bez niego; pomaga zachować koncentrację podczas czytania a w konsekwencji zwiększa zrozumienie i zapamiętanie tekstu. Wskaźnik pomaga także w kontroli nad widzeniem peryferyjnym. Oczom łatwiej jest obejmować 5 – 6 słów, nie muszą obejmować początku czy końca linii wersetu.
Najlepiej, gdy wskaźnik jest długi i cienki, nie może przysłaniać tekstu. Zawsze należy go prowadzić pod czytanym tekstem.
Ćwiczenia ze wskaźnikiem:
- wodzimy wskaźnikiem pod każdą linią wersetu, stopniowo zwiększając wskazany obszar tekstu;
- wykonujemy ćwiczenia o „odwróconym przebiegu”; podczas tego ćwiczenia możemy mieć wrażenie, ze czytamy „od tyłu”, ale tak nie jest, ponieważ czytamy w czasie zatrzymania oczu na tekście (fiksacji);
- czytanie metodą „S”, to połączenie ruchu wskaźnika do przodu z odwróconym;
- czytanie metodą „ukosem”; technika wymaga uprzednich treningów czytania, polega na przesuwaniu wskaźnika ukosem w dół, obejmując kilka linijek jednocześnie, na końcu wykonujemy niewielką pętelkę; tą techniką obejmujemy duże fragmenty tekstu.
Reasumując, wskaźnik pomaga:
- nie gubić się oczom; unikać regresji;
- przyspiesza czytanie;
- zachować większą koncentrację;
- zwiększyć zrozumienie i zapamiętanie;
- kontroluje obszar widzenia peryferyjnego;
Ostatnie komentarze