Czytanie ze wskaźnikiem

Wskaźniki jest cennym narzędziem podczas czytania. Pomaga oczom nie gubić się po tekście, a w ten sposób uniknąć zjawisku regresji (czytaniu już raz przeczytanego tekstu). Przeprowadzone badania potwierdzają, że użycie wskaźnika pomaga oczom zatrzymać się i przejść do dalszej części tekstu znacznie z większą prędkością niż bez niego; pomaga zachować koncentrację podczas czytania a w konsekwencji zwiększa zrozumienie i zapamiętanie tekstu. Wskaźnik pomaga także w kontroli nad widzeniem peryferyjnym. Oczom łatwiej jest obejmować 5 – 6 słów, nie muszą obejmować początku czy końca linii wersetu.
Najlepiej, gdy wskaźnik jest długi i cienki, nie może przysłaniać tekstu. Zawsze należy go prowadzić pod czytanym tekstem.
Ćwiczenia ze wskaźnikiem:

  • wodzimy wskaźnikiem pod każdą linią wersetu, stopniowo zwiększając wskazany obszar tekstu;
  • wykonujemy ćwiczenia o „odwróconym przebiegu”; podczas tego ćwiczenia możemy mieć wrażenie, ze czytamy „od tyłu”, ale tak nie jest, ponieważ czytamy w czasie zatrzymania oczu na tekście (fiksacji);
  • czytanie metodą „S”, to połączenie ruchu wskaźnika do przodu z odwróconym;
  • czytanie metodą „ukosem”; technika wymaga uprzednich treningów czytania, polega na przesuwaniu wskaźnika ukosem w dół, obejmując kilka linijek jednocześnie, na końcu wykonujemy niewielką pętelkę; tą techniką obejmujemy duże fragmenty tekstu.

Reasumując, wskaźnik pomaga:

  • nie gubić się oczom; unikać regresji;
  • przyspiesza czytanie;
  • zachować większą koncentrację;
  • zwiększyć zrozumienie i zapamiętanie;
  • kontroluje obszar widzenia peryferyjnego;

(Jeszcze nie oceniono)
Prześlij znajomemu Prześlij znajomemu

Dodaj komentarz

 

 

 

You can use these HTML tags

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>