Celem każdej nauki jest rozumienia tekstu. Badania wykazały, że osoby ze zdolnością szybkiego czytania rozumieją o 30-40% więcej od wolno czytających. Szybka percepcja pomaga dokładniej zrozumieć sens czytanej treści, pomaga w łączeniu faktów, ponieważ myśl autora przyswajana jest w całości a nie częściami.
Antycypacja odgrywa ogromna rolę podczas szybkiego czytania. Polega na przewidywaniu, domyślaniu się tekstu; to uzupełnianie tekstu przez skojarzenia. Biegły czytelnik na podstawie kilku liter odgaduje słowo; na podstawie kilku słów całe zdanie; a po kilku zdaniach cały akapit. Dzięki antycypacji czytelnik koncentruje się na całości, a nie tylko na znaczeniu poszczególnych słów czy myśli.
Wszyscy posiadamy pewien zasób słów, który poszerza się po każdej przeczytanej lekturze. Rozpoznajemy słowa po ich kształcie i ogólnym układzie, a nie koniecznie tylko po ich części składowej. Łatwiej skupiamy się na górnych częściach słowa niż na dolnych. Np. gdy zakryjemy dolną część tekstu w wersecie to bez problemu możemy odczytać ten werset, natomiast, gdy zasłonimy górną część wersetu jest nam o wiele trudniej. To właśnie dzięki umiejętności antycypacji nie jesteśmy na poziomie pierwszoklasisty, nie czytamy literka po literce, tylko pozwalamy aktywnie pracować naszym myślom. Skupiamy się na treści tekstu a nie na percepcji i dekodowaniu znaczeń poszczególnych wyrazów.
Procesowi antycypacji pomaga zjawisko redundancji, czyli celowo zamieszczonego nadmiaru tekstu, stosowanych do uniknięcia błędnego odbioru. Najczęściej redundancja obejmuje około 70 % całego czytanego tekstu. Taki tekst sprzyja szybkości czytania oraz pomaga w lepszym zrozumieniu i zapamiętaniu.
Antycypacja odgrywa ogromna rolę podczas szybkiego czytania. Polega na przewidywaniu, domyślaniu się tekstu; to uzupełnianie tekstu przez skojarzenia. Biegły czytelnik na podstawie kilku liter odgaduje słowo; na podstawie kilku słów całe zdanie; a po kilku zdaniach cały akapit. Dzięki antycypacji czytelnik koncentruje się na całości, a nie tylko na znaczeniu poszczególnych słów czy myśli.
Wszyscy posiadamy pewien zasób słów, który poszerza się po każdej przeczytanej lekturze. Rozpoznajemy słowa po ich kształcie i ogólnym układzie, a nie koniecznie tylko po ich części składowej. Łatwiej skupiamy się na górnych częściach słowa niż na dolnych. Np. gdy zakryjemy dolną część tekstu w wersecie to bez problemu możemy odczytać ten werset, natomiast, gdy zasłonimy górną część wersetu jest nam o wiele trudniej. To właśnie dzięki umiejętności antycypacji nie jesteśmy na poziomie pierwszoklasisty, nie czytamy literka po literce, tylko pozwalamy aktywnie pracować naszym myślom. Skupiamy się na treści tekstu a nie na percepcji i dekodowaniu znaczeń poszczególnych wyrazów.
Procesowi antycypacji pomaga zjawisko redundancji, czyli celowo zamieszczonego nadmiaru tekstu, stosowanych do uniknięcia błędnego odbioru. Najczęściej redundancja obejmuje około 70 % całego czytanego tekstu. Taki tekst sprzyja szybkości czytania oraz pomaga w lepszym zrozumieniu i zapamiętaniu.
Ostatnie komentarze