Kreatywność - co na nią wpływa? Cz.2

bright idea

Bill Lucas wyróżnia siedem czynników ograniczających kreatywność. Są nimi: szkoła, szyderstwo, presja społeczna, status quo, standaryzacja, silosy, garnitury.

  1. Szkoła. Wskazując szkołę autor krytykuje zbytnie przywiązywanie wagi do ilorazu inteligencji oraz uważa, że kultywowanie stylu uczenia, w którym tylko jedna odpowiedź uważana jest za poprawną jest niewłaściwe.
  2. Szyderstwo zabija kreatywność. Blokuje twórczy proces i wyklucza pomysły, których połączenie z innymi, może dać niewidziane wcześniej rozwiązanie. Skrytykowany początkowo pomysł może również zapoczątkować myślenie innymi torami, prowadzące we właściwym kierunku. Dlatego też praktycznie do samego końca nie wolno krytykować w trakcie burzy mózgów i dzięki temu są tak skuteczne.
  3. Presja społeczna może występować pod wieloma postaciami. Zwykle polega na przyjęciu dominującego nastawienia. Np. będąc w grupie ludzi i posiadając inny pogląd na daną sprawę, ciężko będzie przeforsować własne rozwiązanie, nawet, jeśli będzie najlepsze. Może się też przejawiać w postaci prostego nakazu, że masz robić to, co każe przełożony.
  4. Status quo. Utrzymywanie go przeciwstawia się kreatywnemu myśleniu. Może nawet doprowadzić do upadku przedsiębiorstwa. Łączy się ze stylem myślenia, który wynika z faktu, że zawsze coś się robiło w określony sposób i wskazuje na ograniczenie w myśleniu.
  5. Standaryzacja to zdaniem Billa Lucasa skłonność do tworzenia schematów, a później tylko korzystania z nich, bez ponownego przemyślenia tematu od początku. Niekiedy w momencie pojawienia się problemu, właśnie takie działanie jest najwłaściwsze, ale przy tej skłonności może być bardzo mało prawdopodobne.
  6. Silosy. Mają odzwierciedlać hermetycznie zamknięte struktury utworzone z pojedynczych, nie połączonych wydziałów lub sekcji. W takich strukturach panuje niezdrowa rywalizacja, a wiedza jest pilnie strzeżona. W takich strukturach najlepiej czują się ludzie myślący kategoriami dowodzenia i kontroli i jednocześnie są zamknięci na świeże pomysły.
  7. Garnitury, czyli narzucenie stylu ubierania się. Autor w ten sposób określa, jakie może mieć wpływ na człowieka swoboda w ubieraniu się lub jej brak. Chodzi tutaj o to, by pracownik czuł się dobrze w swoim stroju, by nie zmuszać go do określonego stylu ubierania się. Czasami lepiej jest dostosować się ubiorem do rozmówcy, aby nie czuć się zagrożonym i nie zamykać się w związku z tym na nowe idee. Czasami swoboda w stylu ubierania się może doprowadzić do sytuacji, w której pracownik nie wie, jak powinien dostosować swój wygląd, przez co może poczuć się zagubiony i pozbawiony pewności, którą mógł mu dawać np. garnitur.[1]

[1] Por. B. Lucas, Twój umysł stać na więcej, Dom Wydawniczy REBIS, Poznań 2005, s. 208-209.

(1 głosów, średnia: 5,00 z 5)
Prześlij znajomemu Prześlij znajomemu

3 comments to Kreatywność – co na nią wpływa? Cz.2

  • Bardzo dobry artykuł! Przeczytasz, a nie pożałujesz :)

  • Dobry wpis, nie mogę się już doczekać kolejnych :)

  • Marcin

    Kreatywność w moim odczuciu zabija całkowicie w dzisiejszych czasach szablonowy tryb nauczania. Osoba po maturze, jest dalej na etapie rozwojowym 15 latka. Jak patrzę na nową maturę, szczególnie tą z matematyki – zastanawiam się do czego to wszystko doprowadzi… Niebawem będzie można wejść z całą książka w której są rozwiązania, bo czemu miałby się uczeń nauczyć podstawowych równań oraz wzorów – przecież on ma spokojnie wykonywać polecenia które w przyszłości będziemy mu dawać, a nie je analizować i wytykać błędy.

Dodaj komentarz

 

 

 

You can use these HTML tags

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>