Kreatywne uczenie się według prof. M. Resnika

Lego

Jak nauczyć się kreatywnie myśleć? W jaki sposób twórczo rozwiązywać problemy? I w jaki sposób stworzyć coś czego jeszcze nikt nie wymyślił? Na te pytania szuka odpowiedzi nie jedna osoba. Niezwykle oryginalne i kreatywne podejście do metod uczenia się przestawia prof. Mitchel Resnick z Massachusetts Institute of Technology (MIT) w Stanach Zjednoczonych. Jego metoda polega na uczeniu się w taki sam sposób w jaki uczą się dzieci w przedszkolach. Dzieci uczą się tego co ich najbardziej interesuje wykorzystując przy tym nowoczesną technologię oraz twórcze myślenie. Nauka według prof. Resnicka nie powinna być schematyczna i szablonowa, tzn. że nie nauczyciel narzuca temat i wszyscy uczą się tego samego w tym samym czasie. To uczeń decyduje czego i kiedy chce się uczyć, inicjatywa należy do niego, zadaniem nauczyciela jest jednak zainteresowanie ucznia różnymi tematami. Na przykład nauczyciel mówi: „Lubię tworzyć animację do filmu rysunkowego, tworzy się ją……” i potem uczeń sam decyduję czy chce się dowiedzieć więcej na ten temat czy dany temat go nie interesuje.

Prof. Resnick porównuje swoją metodę do nauki przedszkolnej, gdyż tak jak dzieci tworzą poprzez rysowanie, budowanie, opowiadanie, pracę w grupie tak w wieku doroślejszym mogą wykorzystywać elastyczne i twórcze myślenia do zdobywania wiedzy i rozwijania umiejętności. Schemat nauki profesora jest trochę odwrócony od tego do którego przywykliśmy w tradycyjnym nauczaniu, ponieważ najpierw uczeń coś tworzy, jeżeli interesuje go na przykład budowa domów to w wieku przedszkolnym buduje je z kloców, a potem uczy się jak inni budują domy i uczą się na ich doświadczeniu przy wykorzystaniu bardziej zaawansowanych środków niż klocki. Uczeń nie pozostaje pozostawiony sam sobie przez nauczyciela, ani nie musi się ściśle podporządkowywać programowi. Uczeń podąża za swoimi zainteresowaniami, przy wsparciu nauczyciela, którego jednym z podstawowych zadań jest nauczenie go w jaki sposób się uczyć. Nauczyciel przekazuje uczniowi swoje strategie uczenia się, z których uczeń może, ale nie musi skorzystać, może opracować własne. Tak jak dzieci w przedszkolu mają do dyspozycji: klocki, kredki, farbki, a później potrzebują komputerów, laboratoriów itp., aby tworzyć kreatywnie, rozumować systematycznie i pracować zespołowo.

Prof. Resnick jest także twórcą strony internetowej www.scratch.mit.edu gdzie dzieci mogą stworzyć własną grę komputerową, dowolną animację, symulację czy programować własną historię ucząc się i dzieląc się projektami z dziećmi z całego świata, korzystając przy tym z narzędzi przystosowanych dla dzieci.

W 1988 powstało Lego Logo, które było początkiem niezwykle interaktywnej zabawki – Lego Mindstorms – połączenie klocków i elektroniki, dzięki którym można budować roboty, programować je i nimi sterować. Przy czym robotem może być cokolwiek na podpowie wyobraźnia :) .

Zachęcam do przeczytania

http://www.focus.pl/cywilizacja/zobacz/publikacje/przedszkola-zamiast-szkol/nc/1/

(Jeszcze nie oceniono)
Prześlij znajomemu Prześlij znajomemu

Dodaj komentarz

 

 

 

You can use these HTML tags

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>