Strategie pamięciowe - szybkie zapamiętywanie w pigułce

Strategie pamięciowe to techniki szybkiego zapamiętywania. Stosowanie ich niezwykle poprawia naszą pamięć długotrwałą.  Dzięki im jesteśmy wstanie zapamiętać o wiele więcej niż przy zwykłym wkuwaniu. Wyćwiczenie ich zajmuję trochę czasu, który zwraca się on z nawiązką. Te rewelacyjne techniki może stosować każdy, bez wyjątku.

1. Grupowanie ? polega na dzieleniu informacji w grupy (kategorie). Ilość grup zależy od ilości informacji jakie chcemy zapamiętać oraz możliwości przyporządkowania ich do odrębnych kategorii.

Przykład: mamy do zapamiętania taką oto listę zakupów:

ser, cebula, masło, sałata, chusteczki higieniczne, mleko, ogórek, pasta do zębów, rzodkiewki, jogurt, żel pod prysznic, pomidory, papier  toaletowy, ziemniaki

to możemy podzielić na kategorie (grupy):

  • nabiał: ser, masło, mleko, jogurt
  • warzywa: cebula, sałata, ogórek, rzodkiewki, pomidory, ziemniaki,
  • chemia: chusteczki higieniczne, pasta do zębów, żel pod prysznic, papier toaletowy

Grupowanie jest bardzo skuteczną formą zapamiętywania, najczęściej odbywa się w sposób spontaniczny, w zależności od rodzaju materiału. Oprę to na innym przykładzie, jeżeli chcemy zapamiętać takie zestawy liter:

AKATEMAYTM, MAMATYTEKA, MATEMATYKA

To zapamiętanie zestawu pierwszego będzie nie lada wyzwaniem (AKATEMAYTM), drugiego będzie znacznie łatwiejsze, gdyż możemy podzielić (MAMA TY TEKA), a trzeci zestaw czyli MATEMATYKA zapamiętamy bez wysiłku. W podanym zestawie występują te same litery, zmienia się tylko reguła ich przyporządkowania.

2. Akronim (skrótowiec)- to stworzenie słowa(wyrażenia) skróconego z pierwszych liter wybranej nazwy.

Przykład:

PZU ? Powszechny Zakład Ubezpieczeń
AGD ? Artykuły Gospodarstwa Domowego
NBP ? Narodowy Bank Polski
GUS ? Główny Urząd Statystyczny
ZUS ? Zakład Ubezpieczeń Społecznych

Akronimy można wykorzystać w szybkim zapamiętywaniu poprzez twórcze, samodzielne i kreatywne stworzenie (wymyślenie) słowa lub wyrażenia, w którym pierwsze litery odnoszą się do informacji które chcemy zapamiętać. Słowo (wyrażenie) nie musi być sensowne, ale łatwe do zapamiętania dla osoby która posługuje się tą metodą.

Przykład:

BAS pomoże zapamiętać nam taką listę zakupów: Banan, Arbuz, Sałata
KOSZ może pomóc zapamiętać: Kalosze, Opaska, Szalik, Zamek,
TALERZ: Tygrys, Antylopa, Lew, Emu, Ryś, Zebra
JAM WINNY WBK: Wojciechowski, Narutowicz, Mościki, Bierut, Jaruzelski, Wałęsa i Kwaśniewski

3. Akrostychy polega utworzeniu zdania, które pomoże zapamiętać kolejne elementy informacji. Pierwsze litery zdania są początkowymi literami elementów do zapamiętania. Utworzone zdanie nie musi być z godne z kategorią zapamiętywanych elementów, ale tworzenie zdań naprowadzających dodatkowo ułatwia zapamiętanie. Warto pamiętać, że przede wszystkim zdanie musi być twórcze i łatwe do zapamiętania dla osoby posługującej się tą metodą.

Przykład:

  • Jeżeli chcemy zapamiętać taką oto gamę kolorów: Czerwony, Żółty, Zielony, Niebieski, Fioletowy
    To tworzymy zadanie: Czarownik Żywo Zaczarował Niebiańską Firankę
  • Chcemy zapamiętać melodię składającą się z dźwięków: E, C, G, B, D
    To zadnie może brzmieć: Emisja Chóralnego Głosu Była Doskonała

Początkowo tworzenie akronimów i akrostychów może zajmować dużo czasu, jednak warto wyćwiczyć te metody, ponieważ po nabraniu wprawy te techniki pozwalają zapamiętać naprawdę spore partię materiałów. Osobom, które lubią rozwiązywać krzyżówki i łamigłówki ta metoda nie sprawi większych trudności.

4. Ogniwa pośredniczące (wyrażenia interakcyjne), nazywana też Łańcuchową Metodą Zapamiętywania polega na łączeniu niepowiązanych ze sobą elementów za pomocą obrazów. To tworzenie obrazu do każdego słowa i  łączenie ich we własną zabawną historyjkę czy film, wykorzystując wszelka barwność, kolorystykę, wyolbrzymienia, absurd, humor, swoją osobę itp? Ta metoda przyspiesza zapamiętanie i zwiększa trwałość przechowywania informacji. Jest niezwykle przydatna  min. do zapamiętania listy zakupów oraz w uczeniu się obcojęzycznych słówek.

Przykład:

Chcąc zapamiętać takie słowa: kot, drukarka, kapcie, banan, torba, latawiec, okno, sosna, cukierek, głowa

Wielki rudy kot siedzi sobie na naszej drukareczce, trzyma niedbale nogę na nodze w taki sposób, że z jednej łapki prawie spada kapeć, w rączkach trzyma żółtego i soczystego banana, którego z wielkim apetytem zajada. Zmęczony tym relaksem podchodzi do wielkiej i lśniącej papierowej torby, na której jest malutki latawiec. Potem kot wychodzi przez malutkie okienko i wchodzi na sosnę, gdzie ucina sobie drzemkę. Ty wracając z pracy (szkoły) do domu, zauważasz zmęczonego kota i w nagrodę dajesz mu owocowego cukierka, delikatnie go głaszcząc po główce.

5. Wieszaki, haki, rymowanki, metoda ta polega na stworzeniu sobie listy najczęściej 10 słów i skojarzeniu ich ze słowami które chcemy zapamiętać.  Zakładki obrazowe (wieszaki, haki) powinni być zbudowane w taki sposób aby kształtem czy symboliką przypominały liczbę (to takie słowa podobne do liczb).

Na przykład:

1 ? pióro , świeca, drzewo;
2 ? łabędź, kaczka, gęś;
3 ? serce, piersi, koniczyna;
4 - statek, stół, krzesło;
5 – hak, bęben, cymbały;
6 – słoń, kij golfowy, wiśnia;
7 - klif, chorągiewka, kosa;
8 ? bałwan, klepsydra, okulary;
9 ? balon na kiju, rakieta tenisowa,  fajka;
10 ? Flip i Flap, komplet do baseballa.

Może to być również rymowanka, która charakteryzuje się podobieństwem rytmu a nie kształtem czy symboliką.

Na przykład:

  1. Głaz
  2. Drwa
  3. Bzy
  4. Sery
  5. Rtęć
  6. Jeść
  7. Krem
  8. Prosie
  9. Skręć
  10. Pieczęć

Przykład:

Mamy do zapamiętania: mózg, papierosy, bańka mydlana, wybrzeże, komórka, burak, król, ciężarna kobieta, dolina, grobowiec, więc łączymy je ze słowami wieszakami.

1 ? wielkie drzewo, które zamiast korony ma olbrzymi mózg,
2 ? łabędź stoi na ulicy paląc papierosa, a przechodzący ludzie podziwiając go wrzucają mu pieniądze do kapelusika,
3 ? na pięknej koniczynie leży wielka mydlana bańka,
4 ? siedzisz na krześle czytając książkę a nad wybrzeżem morza,
5 – pirat zamiast ręki ma hak na którym trzyma telefon komórkowy,
6 ? malutki różowy słoń zajada ogromnego soczystego buraka,
7 ? król złomu zamiast berła trzyma zardzewiała kosę,
8 ? kobieta w ciąży siedzi w herbaciarni i odmierza czas zaparzenia się herbaty za pomocą klepsydry,
9 ? nad rajską doliną fruwa sobie malutki niebieski balonik balon na kiju,
10 ? Flip i Flap stoją nad grobowcem i odprawiają pogrzeb zdechłej żabie.

6. Metoda miejsc to chyba najstarsza metoda służąca do zapamiętania dużej ilości materiału w ściśle określonej kolejności. Polega na skojarzeniu zapamiętywanych informacji z miejscem. Możemy sami wymyślić sobie na przykład pokój, a potem rozbudowywać go o kolejne pokoje, pietra aż powstanie cały dom, o wielkości takiej jak chcemy. Konieczne jest zapamiętanie każdego elementu w każdym pomieszczeniu aby zachować kolejność zapamiętywanych informacji. Mogą to być również inne miejsca, droga do pracy, w czasie spaceru, może to być klasztor, więzienie, lub jakiekolwiek inne miejsce, które dobrze pamiętamy.

(5 głosów, średnia: 3,60 z 5)
Prześlij znajomemu Prześlij znajomemu

5 comments to Strategie pamięciowe – szybkie zapamiętywanie w pigułce

  • Bardzo atrakcyjny post. Bez wątpienia wpadnę jeszcze po więcej intrygujących informacji.

  • Szukam innych stron o podobnej tematyce. :)

  • Pozdrawiam i życzę najlepszego w rozwoju Twojego bloga. bertussklep4545 Tak Trzymać !

  • Beavis

    niby fajne ale jak przychodzi do nauki biologii komorki albo chemii to jest troche gorzej

  • Tak, to prawda, że przy skomplikowanych tematach nie jest łatwo i trzeba mieć te metody naprawdę dobrze opanowane, żeby je zastosować z sukcesem. Najlepiej by było używać je w sposób intuicyjny, aby proces nauki odbywał się szybko i sprawnie. Ale to nie jest takie proste i nie da się tak po prostu przestawić, czy nagle zacząć stosować taką, a taką procedurę i używać do nauki dowolnej dziedziny.

    Pozdrawiam serdecznie,

    Paweł

Dodaj komentarz

 

 

 

You can use these HTML tags

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>