Łańcuchowa Metoda Skojarzeń (ŁMS)

Łańcuchowa metoda zapamiętywania
Łańcuchowa metoda skojarzeniowa jest podstawową i najważniejszą techniką pamięciową, to prawdziwy fundament do bardziej zaawansowanych  mnemotechnik. Właściwe opanowanie jej jest furtką do doskonałej pamięci. Poznając i  stosując ŁMS możesz:

  • poprawić swoją pamięć,
  • ćwiczyć siłę wyobraźni, poznać działanie ?żywego? obrazu,
  • odblokować własny potencjał twórczy,
  • z niebywałą łatwością zapamiętać krótki ciąg informacji, w kolejności oraz ?na wyrywki?,
  • nauczyć się radzić sobie z wygłaszaniem przemówień publicznych ?z głowy? (włącznie z egzaminami ustnymi),
  • zapamiętać treści książek, wykładów, artykułów, czy nawet dźwięków,
  • zapamiętać sprawy do załatwienia w ciągu dnia, miesiąca, czy roku,
  • zapamiętać godziny umówionych spotkań; terminarz czy ?organizer? możesz po prostu schować do szuflady a twoje dotychczasowe życie stanie się mniej nerwowe.

ŁMS polega na zapamiętaniu dowolnego ciągu informacji z wykorzystaniem siły ?żywego? obrazu łączącego kolejne obrazy w odpowiednim porządku.

Skuteczność tej metody polega na perfekcyjnym opanowaniu budowania ?żywego? obrazu przy użyciu skojarzenia i wyobraźni, z zachowaniem podstawowych zasad jego tworzenia:

  • ?ty? w obrazie,
  • pozytywne obrazy,
  • akcja (ruch),
  • synestezja (wrażenia zmysłowe),
  • barwa,
  • przesada,
  • liczby
  • kolejność, porządek,
  • szczegóły,
  • powiązania,
  • zabawność, absurdalność,
  • nietypowość, niecodzienność,
  • erotyka.

W powyższych zasadach pragnę jeszcze raz podkreślić ogromną rolą synestezji. Zmysły (dotyk, smak, wzrok, słuch, węch i kinestetyka – poczucie rytmu / ruchu) połączone  z wyżej wymienionymi elementami pomagają tworzyć dynamiczne związki miedzy lewą a prawą półkulą mózgu, a przez to poprawia się ogólna sprawność umysłu.

Po zobaczeniu na ekranie umysłu obrazu należy na chwilę zatrzymać się a następnie połączyć (skojarzyć) obraz z następnym. W ten sposób łączymy ze sobą wszystkie elementy szeregu. Tak jak łańcuch składa się z połączonych ogniw, jedno ogniwo z drugim i tak aż powstaje cały łańcuch. Tak w tej metodzie należy stworzyć za pomocą wyobraźni obraz a potem połączyć go z następnym, aż powstanie ?film? zawierający wszystkie elementy szeregu informacji jakie chciałeś/aś zapamiętać.

Kluczową sprawą w budowaniu obrazu jest wykorzystanie własnej wyobraźni a nie korzystanie z pomysłów czy propozycji innych. Najskuteczniej zapamiętujemy takie obrazy, które są wytworem naszej twórczej wyobraźni.  Poniższy przykład służy tylko do lepszego zrozumienia tej metody.

Przykład:

Masz do zapamiętania następującą listę zakupów:

  1. truskawki
  2. bułki
  3. płatki śniadaniowe
  4. żel pod prysznic
  5. pasta do zębów
  6. ogórki konserwowe
  7. jajka
  8. garnek
  9. sześć filiżanek
  10. tulipany

Najczęściej  w takiej sytuacji staramy zapamiętać taką listę przez powtarzanie jej (w myślach) lub staramy się ją automatycznie zapisać na jakiejś małej karteczce. A wystarczy zbudować ciąg ?żywych? obrazów, układających się w zabawna historyjkę, wykorzystując swoją twórczą siłę wyobraźni.

Moja historyjka wygląda tak:

Wielka, ogromna, czerwona, soczysta truskawka z zieloną szypułką leży na maleńkim talerzyku na stole w mojej kuchni. Swym widokiem, sprawiła, że poczułam się głodna, sięgam więc po bułeczki, ale niestety są twarde jak kamień, dlatego jestem zmuszona zadowolić się płatkami śniadaniowymi o smaku czekoladowym. Po śniadaniu (jak co dzień) biorę prysznic używając żelu pod prysznic o niebiańsko kokosowym zapachu, koło żelu na półeczce stoi wieka tubka pasty do zębów, z której po wyciśnięciu wychodzą ogórki konserwowe. Po porannej toalecie mam ochotę na kawę, wracam powrotem do kuchni, a w telewizorze, widzę kurę w stroju kąpielowym, co to za śmieszny widok! Brązowa kura trzyma pod skrzydełkiem jajeczka i próbuje je dzióbkiem włożyć do garnka. Rozweselona tym widokiem, biorę jedna z sześciu moich filiżanek w tulipanki i robię sobie pyszną kawę.

A teraz czas na pobudzenie twojej wyobraźni.

Ćwiczenie 1. Zapamiętaj listę.

  1. smalec
  2. but
  3. kartka
  4. kwiat
  5. znicz
  6. pociąg
  7. chleb
  8. kiełbasa
  9. kosz
  10. obrazek

Jak ci poszło? Mam nadzieję, że dla ciebie to też fajna zabawa. Proponuję jeszcze raz się pobawić dla utrwalenia ŁMS.

Ćwiczenie 2. Zapamiętaj listę.

  1. komputer
  2. długopis
  3. dywan
  4. czajnik
  5. piłka
  6. kanapka
  7. głośniki
  8. piórnik
  9. lampka
  10. miś

(10 głosów, średnia: 4,60 z 5)
Prześlij znajomemu Prześlij znajomemu

1 comment to Łańcuchowa Metoda Skojarzeń (ŁMS)

Dodaj komentarz

 

 

 

You can use these HTML tags

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>