Łańcuchowa metoda skojarzeniowa jest podstawową i najważniejszą techniką pamięciową, to prawdziwy fundament do bardziej zaawansowanych mnemotechnik. Właściwe opanowanie jej jest furtką do doskonałej pamięci. Poznając i stosując ŁMS możesz:
- poprawić swoją pamięć,
- ćwiczyć siłę wyobraźni, poznać działanie ?żywego? obrazu,
- odblokować własny potencjał twórczy,
- z niebywałą łatwością zapamiętać krótki ciąg informacji, w kolejności oraz ?na wyrywki?,
- nauczyć się radzić sobie z wygłaszaniem przemówień publicznych ?z głowy? (włącznie z egzaminami ustnymi),
- zapamiętać treści książek, wykładów, artykułów, czy nawet dźwięków,
- zapamiętać sprawy do załatwienia w ciągu dnia, miesiąca, czy roku,
- zapamiętać godziny umówionych spotkań; terminarz czy ?organizer? możesz po prostu schować do szuflady a twoje dotychczasowe życie stanie się mniej nerwowe.
ŁMS polega na zapamiętaniu dowolnego ciągu informacji z wykorzystaniem siły ?żywego? obrazu łączącego kolejne obrazy w odpowiednim porządku.
Skuteczność tej metody polega na perfekcyjnym opanowaniu budowania ?żywego? obrazu przy użyciu skojarzenia i wyobraźni, z zachowaniem podstawowych zasad jego tworzenia:
- ?ty? w obrazie,
- pozytywne obrazy,
- akcja (ruch),
- synestezja (wrażenia zmysłowe),
- barwa,
- przesada,
- liczby
- kolejność, porządek,
- szczegóły,
- powiązania,
- zabawność, absurdalność,
- nietypowość, niecodzienność,
- erotyka.
W powyższych zasadach pragnę jeszcze raz podkreślić ogromną rolą synestezji. Zmysły (dotyk, smak, wzrok, słuch, węch i kinestetyka – poczucie rytmu / ruchu) połączone z wyżej wymienionymi elementami pomagają tworzyć dynamiczne związki miedzy lewą a prawą półkulą mózgu, a przez to poprawia się ogólna sprawność umysłu.
Po zobaczeniu na ekranie umysłu obrazu należy na chwilę zatrzymać się a następnie połączyć (skojarzyć) obraz z następnym. W ten sposób łączymy ze sobą wszystkie elementy szeregu. Tak jak łańcuch składa się z połączonych ogniw, jedno ogniwo z drugim i tak aż powstaje cały łańcuch. Tak w tej metodzie należy stworzyć za pomocą wyobraźni obraz a potem połączyć go z następnym, aż powstanie ?film? zawierający wszystkie elementy szeregu informacji jakie chciałeś/aś zapamiętać.
Kluczową sprawą w budowaniu obrazu jest wykorzystanie własnej wyobraźni a nie korzystanie z pomysłów czy propozycji innych. Najskuteczniej zapamiętujemy takie obrazy, które są wytworem naszej twórczej wyobraźni. Poniższy przykład służy tylko do lepszego zrozumienia tej metody.
Przykład:
Masz do zapamiętania następującą listę zakupów:
- truskawki
- bułki
- płatki śniadaniowe
- żel pod prysznic
- pasta do zębów
- ogórki konserwowe
- jajka
- garnek
- sześć filiżanek
- tulipany
Najczęściej w takiej sytuacji staramy zapamiętać taką listę przez powtarzanie jej (w myślach) lub staramy się ją automatycznie zapisać na jakiejś małej karteczce. A wystarczy zbudować ciąg ?żywych? obrazów, układających się w zabawna historyjkę, wykorzystując swoją twórczą siłę wyobraźni.
Moja historyjka wygląda tak:
Wielka, ogromna, czerwona, soczysta truskawka z zieloną szypułką leży na maleńkim talerzyku na stole w mojej kuchni. Swym widokiem, sprawiła, że poczułam się głodna, sięgam więc po bułeczki, ale niestety są twarde jak kamień, dlatego jestem zmuszona zadowolić się płatkami śniadaniowymi o smaku czekoladowym. Po śniadaniu (jak co dzień) biorę prysznic używając żelu pod prysznic o niebiańsko kokosowym zapachu, koło żelu na półeczce stoi wieka tubka pasty do zębów, z której po wyciśnięciu wychodzą ogórki konserwowe. Po porannej toalecie mam ochotę na kawę, wracam powrotem do kuchni, a w telewizorze, widzę kurę w stroju kąpielowym, co to za śmieszny widok! Brązowa kura trzyma pod skrzydełkiem jajeczka i próbuje je dzióbkiem włożyć do garnka. Rozweselona tym widokiem, biorę jedna z sześciu moich filiżanek w tulipanki i robię sobie pyszną kawę.
A teraz czas na pobudzenie twojej wyobraźni.
Ćwiczenie 1. Zapamiętaj listę.
- smalec
- but
- kartka
- kwiat
- znicz
- pociąg
- chleb
- kiełbasa
- kosz
- obrazek
Jak ci poszło? Mam nadzieję, że dla ciebie to też fajna zabawa. Proponuję jeszcze raz się pobawić dla utrwalenia ŁMS.
Ćwiczenie 2. Zapamiętaj listę.
- komputer
- długopis
- dywan
- czajnik
- piłka
- kanapka
- głośniki
- piórnik
- lampka
- miś
świetne!